Volkswagen garbus – fakty o których nie miałeś pojęcia!

Volkswagen garbus – fakty o których nie miałeś pojęcia!

Za każdym zabytkowym samochodem kryje się jakaś historia. A tej związanej z zachwycającym do dziś Volkswagenem garbusem nie sposób pominąć. W historii tego auta zarówno tej naprawdę odległej, jak i tej bliższej nam kryje się wiele interesujących ciekawostek. Warto je poznać i dotyczy to nie tylko fanów motoryzacji. Wśród wymienionych ciekawostek bowiem jest wiele faktów historycznych, które z pewnością zainteresują przeciętnego czytelnika.

 

W powstaniu Volkswagena garbusa udział miał Hitler

Jednym z niezaprzeczalnych faktów, jakie dotyczą tego wspaniałego auta, jest udział w jego stworzeniu samego Hitlera. Na pewno informacja ta nie ma wydźwięku szczególnie pozytywnego, tym bardziej że dyktator nie wywiązał się również ze swoich obietnic przewidujących sprzedanie Volkswagena Garbusa za jedyne 995 marek każdemu obywatelowi, który dokona przedpłaty. W rzeczywistości pieniądze tych osób zostały wykorzystane na zbudowanie fabryki Volkswagena oraz na wsparcie hitlerowskiej machiny wojennej.

 

Volkswagen Garbus nie powstałby, gdyby nie Tatra

Co ciekawe, projekt Garbusa nie miał swoich początków w Niemczech. Już w 1931 roku powstał bowiem w Czechach samochód, który do bólu przypominał powstałego po nim Garbusa. Już wtedy Czechosłowacka firma domagała się zadośćuczynienia. Nie mniej, nie mogło do niego dojść, gdyż wybuchła wojna. Hitler zresztą zajął czechosłowacką fabrykę. Nie mniej, po wojnie temat plagiatu wrócił. Dokładnie w 1961 roku wypłacono Czechom 3 miliony marek zadośćuczynienia. Tym samym możemy stwierdzić, że to iż Volkswagen Garbus powstał w drodze plagiatu, jest faktem.

 

Garbus miał być samochodem idealnym

 

Powstawaniu tego zabytkowego samochodu przyświecała idea stworzenia pojazdu dla mas. Miało być to auto niedrogie, tak aby każdy obywatel Niemiec mógł sobie na nie pozwolić. Aby jeszcze bardziej ułatwić zakup obywatelom, dano im możliwość dokonania wspomnianej powyżej przedpłaty, jednak co ciekawe można było ją uiścić, wydając jedyne 5 marek tygodniowo. Zebranie pieniędzy na Volkswagena Garbusa więc było możliwe poprzez odkładanie pieniędzy na książeczkę oszczędnościową. Jak widać, nawet sam sposób pozyskania tego auta był przychylny przeciętnemu obywatelowi. VW Garbus to samochód dla mas również z powodu jego funkcjonalności i praktyczności. Było w nim więc miejsce na bagaże oraz 5-osobową rodzinę.

 

Fabryka Volkswagena w Wolfsburgu – największy zakład przemysłowy świata

Przedstawiając fakty na temat kultowego Garbusa, nie sposób nie wspomnieć o miejscu, w którym powstawał. Jest ono o tyle ciekawe, że jego powierzchnia wynosi ponad 6,5 miliona metrów kwadratowych. Nic więc dziwnego, że dzisiaj Wolfsburg jest miastem samochodów. Możemy odwiedzić to urocze miasto i zwiedzić muzeum Autostadt. Miejsce to nie traci na popularności. Odwiedzający podziwiają samochody wielu różnych marek, a także zapoznają się z ich historią oraz procesem tworzenia, mogąc przy tym zobaczyć na własne oczy najstarsze modele.

 

Garbus był produkowany długo i masowo

Ciekawym faktem, o którym wiele osób mogło nie mieć pojęcia, jest to, iż VW Garbus był produkowany przez 65 lat. Proces ten rozpoczął się w roku 1938, a skończył w 2003. Co ważne, dopiero po zakończeniu II Wojny Światowej produkcja Garbusów ruszyła pełną parą i ogarnęła cały świat. W tym czasie wyprodukowano i sprzedano 21 529 464 egzemplarzy.